Nykyään EU-maissa matkustaminen on huomattavasti helpompaa, kuin ennen EU-aikaa. Periaatteessa EU:n sisällä on ihmisten ja rahan liikkuvuus vapaata, mutta totta kai jokaisella jäsenmaalla on omat tapansa ja sääntönsä, mutta esimerkiksi https://librabet.com/fi/ on saatavilla, missä päin Eurooppaa sitten matkustatkin ja mobiilisti. Katsotaan tässä seuraavaksi tarkemmin joitain niitä eroja, joita Euroopan tieliikenteessä löytyy, mutta esimerkiksi Englannin ”väärän” puolista ajamista ei tässä tarvitse miettiä, koska Iso-Britannia teki Brexit-liikkeen eli erosi EU:sta.

Euroopassa autolla

Euroopassa autolla matkustaminen on yksi varteenotettava vaihtoehto kesäloman ajoreissulle. Suomesta pääse helposti laivalla, vaikka Viroon tai Saksaan, tai Ruotsiin, joista jokaisesta on sitten helppo lähteä ajamaan eteenpäin. Jos haluat enemmän lukea eri Euroopan maiden käytännöistä, Autoliitolta on tilattavissa Autoillen Euroopassa-opas. Opas kattaa 26 Euroopan maat tärkeimmät liikennesäännöt pääosiltaan, sekä osan niitä erikoisempia liikennemerkkejä, mitä maissa on, ja mitä Suomessa ei ole.

Euroopassa kannattaa myös muistaa, että siinä missä Suomessa voi olla ainoa tiemaksu losseilla, niin Euroopassa voi olla kaupunkimaksuja, siltamaksuja, tiemaksuja….. esimerkiksi Ruotsista Tanskaan autolla ajavien täytyy maksaa noin 50 euroa siltamaksua Juutinraumalla. Ja Sveitsissä tarvitaan moottoritiellä ajamiseen oma tiemaksutarra…

Saksasta eteenpäin

Finnlinesin laivoilla pääset kätevästi autolla Saksaan ja pidemmällekin Eurooppaan. Laivamatkalla Helsingistä Travemündeen voit levätä ja rentoutua rauhassa ennen Saksan nopeita baanoja. Laivalla voit ajanvietteeksi osallistua, vaikka kasinoturnaukset kilpailuihin, joissa voi täysin ajankuluksi pelailla erilaisia nettipelejä. Autolla näet ja koet enemmän sekä pääset kätevästi pieniinkin kyliin ja maaseudulle eri puolille Eurooppaa. Euroopassa on hyvät mobiiliverkot, niin erilaisten mobiilipelien pelaaminen onnistuu Saksassa aivan yhtä hyvin kuin Italiassa, Espanjassa tai Ruotsissa – aina on aikaa viettää hetki pelaillen. Se on hyvä tapa kuskillekin välillä pysähtyä ja rentoutua.

Monilla Saksan moottoriteillä ei ole nopeusrajoituksia, mutta suositusnopeus on 130 km/h. Joissakin Saksan kaupungeissa on ympäristövyöhykkeitä, joilla saa ajaa vain, jos autossa on päästöistä kertova tarra. Jos ympäristövyöhykkeellä ajaa ilman ympäristötarraa, saa varautua maksamaan sakkoja. Ympäristötarran voi tilata esimerkiksi Autoliiton kautta etukäteen.

Näitä ympäristövyöhykkeitä on Saksan lisäksi myös Italiassa, Ranskassa, Alankomaissa ja Belgiassa. Jossain Euroopan maissa on myös kaupungeissa dieselautokielto! Toisaalta kannattaa olla myös todella tarkka, minne pysäköi autonsa, ethän halua matkamuistoksi jokaisesta maasta omaa sakkolappua.

Kun sitten lähdet reissuun, niin suunnittele matkasi siten, että reissuun mahtuu tarpeeksi myös pysähtymisiä ja levähdyspaikkoja. Parempi pysähtyä johonkin kaupunkiin, vaikka koko päiväksi tutustuakseen paikalliseen kulttuuriin. Kasinoturnaukset ovat pelattavissa yhtä lailla myös sen seisakkihotellin oman wifi-verkon kautta.

Eurooppalainen vihreä kortti

Vihreä kortti (eli green card) osoittaa, että auton pakollinen liikennevakuutus on voimassa. Kortti on tarpeen, jos matkalla sattuu jotain, kuten peräänajo. Vaikka mitään ei sattuisi, joillain raja-asemilla viranomaiset saattavat vaatia vihreän kortin nähtäväksi. Eurooppaan suuntautuvalle automatkalle tarvitaan vihreän kortin lisäksi mukaan oma suomalainen ajokortti, ajoneuvon rekisteröintitodistus (paperinen rekisteröintitodistuksen osa I oltava mukana), passi tai voimassa oleva henkilötodistus sekä tarvittaessa valtakirja tai maastavientilupa, jos kuljettajan nimeä ei näy rekisteröintitodistuksessa omistajana tai haltijana.

Tarkista onko mukana

Monet Euroopan maista vaativat, että autossa on varusteena heijastavat varoitusliivit, ja ensiapulaukku – nämä molemmat ovat Suomessakin suositeltavia mukana olevia varusteita, sillä koskaan ei voi tietää, mitä tien päällä sattuu kokeneellekin kuskille. Lapsiperheiden on hyvä huomata, että lastenistuimien osalta eri maissa on erilaista lainsäädäntöä. Esimerkiksi Sloveniassa alle 150 cm:n pituisten lasten pitää matkustaa lastenistuimessa, kun Suomessa raja on 135 cm.

Tärkeintä on kuitenkin matkustamisessa hyvä valmistautuminen. Auto pitää olla kunnossa ja tarkastettuna matkaa varten ja auton sisällä tulee olla tarpeeksi tekemistä koko matkaseurueella. Vaikka matkustavat voivatkin käyttää älypuhelimiaan koko matkan ajan, on hyvä kehittää yhteistä tekemistä myös ilman digilaitteita. Itse matkantekoon auttaa etukäteissuunnittelu lähinnä samasta syystä kuin Suomessakin – Euroopassakin on kesäisin paljon tapahtumia, ja hotellit voivat olla aivan täynnä. Varaa siis hotelliyöt ja mahdolliset karavaanaripaikat ajoissa – jottet sitten huomaa jossain päin Eurooppaa nukkuvasi autossa, tai maksavasi todella paljon yöpaikasta, eikä hotellin tarvitse edes olla kovin hieno – tiedän sen itse kokemuksesta Rooman matkaltani.