Autoa ostamaan

Kevät alkaa kolkuttaa vaikkei varsinaista talvea ole ainakaan Etelä-Suomessa tänä vuonna ollutkaan. Kevään tullessa tulee monille myös autokuume – toisilla se ilmenee haluna vaihtaa oma auto uudempaan, ja toisilla se ilmenee kesäautona ajatuksissa.

Mikä sitten avuksi, kun autokuume iskee? Ennen se vaati sitä, että piti lähteä kiertelemään autoliikkeitä pariksi päiväksi, mutta nykyään riittää, kun avaa tietokoneen tai älypuhelimen selaimen ja lähtee selailemaan tarjontaa.

Autorahoitukseksesta

Morebanker autolaina sivusto auttaa sinua vertailemaan eri lainanantajien sinulle antamia tarjouksia ja pääset itse valitsemaan useammasta vaihtoehdosta sen sinulle parhaimman vaihtoehdon. Auto useimmiten rahoitetaan ulkopuolisella rahoituksella eli lainalla, harvalla meistä on takataskussa valmiina rahat uuden auton hankintaan tai sen kesäauton tuomiseksi pihalle. Todennäköistä kylläkin on, että mikäli olet nimenomaan kesäautoa hankkimassa, sinulla voikin olla siihen jo valmis budjetti, mutta silloinkin voi eteen tulla helmi, joka kaipaa lisärahoitusta. Miksi muutenkaan laittaisit sivuun säästämiäsi rahoja kaikkia kerralla menemään, jos voit osaksi rahoittaa auton osamaksulla ja siten jaksottaa auton hankintakulut pidemmälle aikajaksolle.

Netin tuleminen 90-luvulla on muokannut autokauppaa muutenkin kuin vain sitä kautta, että käytännössä kaikki myytävänä olevat autot ovat lähes välittömästi netissä, kun ne ovat autokauppaan tulleet. Nimittäin autonostajille on tullut mahdolliseksi saada entistä helpommin tietoja autosta, josta on kiinnostunut ihan sen rekisterinumeron perusteella. Lisäksi autontekniset tiedot, katsastustilastot ja käyttäjien kommentit ovat saatavilla suoraan netistä, jonka pitäisi auttaa päättämään, minkä auton itselleen ostaa.

Auton ostaminen on pitkälti kuitenkin tunne-kysymys. Jokainen anto nimittäin pystyy liikkumaan paikasta A paikkaan B, ja jokainen uusi auto on omalla tavallaan vanhaa autoa parempi sekä turvallisuuden että taloudellisuuden kautta, mutta kuitenkin meistä useimmat ovat kallellaan yhteen tai pariin merkkiin – olemme siis pitkälti merkkiuskollisia.

Merkkiuskollisuus – mistä on kyse?

Merkkiuskollisuustutkimuksia tehdään lähes vuosittain ja vastaukset vaihtelevat riippuen siitä, mikä taho on tehnyt kyselyn. Monien tutkimusten ja kyselyiden ongelma on nimittäin siinä, että valitsemalla kysymykset oikein, saadaan pitkälti sellainen lopputulos tutkimukselle kuin tutkimuksen tilaaja on toivonut.

Bisnode Loyalty Awards 2018 tutkimus antoi vastaukseksi, että merkkiuskollisimmat asiakkaat löytyvät Toyotalta, peräti lähes 70% omistajista on pysynyt merkkiuskollisina. Yllättävintä tuossa vuoden 2018 tutkimuksessa oli se, että toiseksi oli noussut yllätykseksi Dacia, joka 67,2% tyytyväisyydellään oli aivan Toyotan kantapäillä. Heikoimmin tuossa tutkimuksessa pärjäsi Fiat.

Miten auto ostetaan?

Yllättävää kyllä, ennen netti aikaa aikuiset ihmiset osasivat ostaa autoja. Nykyään netissä on erilaisia oppaita, lähinnä autoliikkeiden, joissa kerrotaan, kuinka auto ostetaan.

Auton ostamiseen liittyvät kysymykset liikkuvat kysymyksien uusi auto vai vanha auto välillä, kannattaako ostaa käytetty auto vai esittelyauto vai tilata suoraan uusi auto? Käytetyn auton saa aina edullisemmalla hinnalla. Myös kysymys mahdollisesta käsirahasta kannattaa tarkistaa per autokauppias, sillä käytännöt saattavat vaihdella liikkeestä toiseen.

Helpointa olisi lähestyä kysymystä miettimällä, minkälaista autoa itse tarvitsee. Harrastaako jotain, missä tarvitsee kuljettaa tietynlaisia tavaroita, tuleeko autolla ajettavaksi pitkiä matkoja vai ajetaanko vain kaupunkiajoa. Esimerkiksi pelkkää lyhyttä kaupunkiajoa ajavalla suositellaan jo nykyään sähköauton hankkimista, mutta jos auto on tulossa pitkille matkoille, on parempi katsoa hybridiä tai muita polttoainevaihtoehtoja. Entä tarvitsetko peräkärryä, eli vetokoukkua autoon ja matkustaako kanssasi useampi henkilö, onko sinulla lapsia yms. Nämä kaikki vaikuttavat siihen, millainen auto sinun kannattaa ostaa.

Esimerkiksi harva perheellinen ostaa perheen ainoaksi autoksi kaksipaikkaista urheiluautoa.

Mutta jos menet autoliikkeeseen tilanteessa, missä sinulla ei ole vaihtoautoa antaa ja tililläsi on rahat valmiina tai lainasopimus odottamassa, on sinulla hyvät mahdollisuudet keskustella auton lopullisesta hinnasta paljon paremmista lähtökohdista. Autokauppa varsinkin käytettyjen autojen suhteen on yksi niitä harvoja tilanteita, joissa suomalaisetkin osaavat tinkiä, ja tilanteita, joissa pitää tinkiä.