Talvirenkaiden vaihtoaika alkaa olla käsillä. Ajoneuvon kuljettaja on vastuussa siitä, että autossa on talviolosuhteissa talvirenkaat. Kuva: Liikenneturva/Nina Mönkkönen

Sää viilenee ja ensimmäisiä liukkaita ja lumisateita on odotettavissa. Liikenneturva muistuttaa ennakoimaan ja seuraamaan säätiedotteita, ettei talvi pääse yllättämään. Ajoneuvon kuljettaja on vastuussa siitä, että autossa on talviolosuhteissa talvirenkaat. Talvirenkaita on käytettävä 1.11.–31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Talvirenkaiden käyttöaika muuttui

Uuden tieliikennelain myötä talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt muuttuivat. Talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Uuden lain myötä talvirenkaiden pakollinen käyttöaika siis pitenee kuukaudella sekä syksyllä että keväällä, mikäli keli näin edellyttää. Kesärenkaita saa tuona aikana käyttää vain, jos tieolosuhteet ovat kaikin puolin kesärenkaille soveltuvat.

”Vaikka talvirenkaita ei uuden lain myötä tarvitse vaihtaa pelkästään kalenterin perusteella, tulee auton käyttäjän ennakoida, että talvi ei pääse yllättämään. Autossa on oltava talvirenkaat talvikelissä kalenterista riippumatta”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen painottaa.

Heiskanen nostaa ennakoinnin rinnalle reagoinnin: Jos oman auton alla on kesärenkaat ja sää on aamulla talvinen, tulee talvirenkaat vaihtaa alle, turvautua etätöihin tai julkiseen liikenteeseen.

Nastat vai kitkat alle?

Talvirenkaat voivat olla nasta- tai kitkarenkaita. Renkaiden kulutuspinnan pääurien syvyys on oltava vähintään 3,0 mm. Renkaiden vaihdon yhteydessä Liikenneturva suosittaa varmistamaan, että renkaiden urasyvyys on reilusti 3,0 mm korkeampi, etteivät renkaat ole hetken päästä laittomat.

Lumisella ja sohjoisella kelillä renkaan pitoon vaikuttaa ensisijaisesti kuviointi ja kumin kitkaominaisuudet. Märällä sileällä jäällä renkaan pito on huonoimmillaan ja silloin nastat parantavat pitoa. Nastarenkaiden sallittu käyttöaika on marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, jos sää- tai keliolosuhteet sitä edellyttävät

”Renkaiden kunnolla on suuri vaikutus liikenneturvallisuuteen. Kulutuspinnan lisäksi on syytä kiinnittää huomiota renkaiden ikään ja nastarenkaissa jäljellä olevien nastojen määrään ja kuntoon. Nastarengas on jäisellä tiellä turvallisin vaihtoehto, mutta kitka- ja välikelin renkailla voi aloittaa talvirengaskauden nastoja joustavammin jo loppusyksystä. Välikelin renkaat eivät pidä yhtä hyvin talvisissa olosuhteissa, ja kitkarenkaita en suosittelisi autoon, jossa ei ole ajovakaudenhallintajärjestelmää”, painottaa Liikenneturvan Tapio Heiskanen.

Nastamäärän poikkeamaan muutos

Nastamäärät ja sallitut poikkeamat ovat jo aiheuttaneet ihmetystä ja kysymyksiä. Vanhojen sääntöjen mukaan nastamäärä eri renkaissa sai poiketa vain 25 %. Nyt suurempi poikkeama sallitaan, jos nastoista on jäljellä vähintään 75 % mitä niissä on ollut uutena.

”Otetaan esimerkki: Jos vanhoissa renkaissa on noin 150 nastaa ja uusissa 250, niin pitääkö ostaa nastaeron vuoksi neljä uutta rengasta, vaikka vanhoista olisi kaksi vielä käyttökelpoisia? Ei tarvitse, koska nastamäärä saa poiketa enemmänkin, jos nastoista on jäljellä vähintään 75 % siitä, mitä niissä on uutena ollut”, Liikenneturvan Heiskanen valottaa.