Oletko koskaan pysähtynyt miettimään autoja ja niiden kehittymistä? Jos olet kuten minä, keski-ikäinen, niin olet kokenut sen ajan kun autoissa ei ollut jarru- eikä ohjaustehostinsa, ei ilmastointia, ei navigaattoria, ei vakionopeuden säädintä, ei kaistavahtia, ei pysäköintiavustinsa, ei turvavöitä, ei turvatyynyjä, ei käytännössä mitään lisäominaisuuksia, jotka olisivat auttaneet matkustajia törmäyshetkellä tai ennen törmäystä.

Nyt me mietimme, koska liikenteeseen tulevat autot, jotka eivät tarvitse kuskia, mutta samalla ajamme teillä, joilla on suuria monttuja, ja joiden ylläpito nielee enemmän rahaa kuin mitä valtiolla on teiden ylläpitoon laittaa.

Miten siis tulevaisuuden hienot tekniset autot pärjäävät meidän heikentyvillä teillä? Tai miten voisi tapahtua se muutos nykyisistä meidän ajamistamme autoista itseohjautuviin – voisiko liikenteessä oikeasti olla yhtä aikaa molempia? Vai onko sittenkin niin, että ennenkuin päästään niin pitkälle, että autot ovat itseohjautuvia, meille tulee kaupungeista no-drive-zone tyyppisiä alueita, joissa toimii vain julkinen liikenne, sillä itseajava auto tavallaan voisi olla nimenomaan julkinen palvelu, vai mitä?

Autosta tulee viihdekeskus

Mietitäänpä sitä, että jo nyt takapenkin matkustajat katselevat elokuvia matkaan jouduttaen, ja kuskin vieressä voidaan olla netissä vaikka tsekkaamassa mitä vedonlyönti 2020 tarjoilee, mutta tulevaisuudessa kun autoissa ei ole enää kuskeja, voidaan tehdä autoja, joista ei välttämättä näy edes ulos ja nykyinen tuulilasi voisi toimia kuskille isona suoratoistoscreeninä, teknisesti se olisi mahdollista jo nyt. Silloin ajaessa voisi katsoa vaikka suorana F1-kisaa, johon on juuri livena laittanut voittajavedon…

Tulevaisuuden autoja on piirrelty jo paljon suunnittelupöydillä, mutta vielä ollaan aika pitkän matkan päässä siitä, että liikenteessä olisi autoja, jotka kulkisivat itsestään. Mutta isoimmat autovalmistajat kuten Audi ja varsinkin Tesla ovat kertoneet, että he eivät ole enää kaukana siitä tekniikasta, mikä mahdollista kuskittomat autot, eli autot joissa ei ole enää rattia edes tarjolla matkustajille.

Autosta tulee urheilun seuraamisen keskus

Niinpä niin, samalla kun suoratoisto ja kuvaustekniikka kehittyvät, on mahdollista tuottaa autojen sisälle 360 asteen lähetyksiä, eli autossa matkustajat voisivat olla kuin olisivat itse mukana jalkapallokentän tai jääkiekkokaukalon tapahtumissa. Miksei?

Samalla voisi laittaa NetBet operaattorin vedonlyöntipalveluiden kautta johonkin liveotteluun panostuksia ja katsella peliä tilanteiden keskellä samalla kun auto vie sinut töistä kotiin, ilman että itse teet muuta kuin seuraat peliä. Tämä voi hyvinkin olla arkea jo 2050-luvulla, tuskin kuitenkaan nopeammin. Vaikka tekniikka saatanee tuolle tasolle jo ehkä 2020-luvulla, mutta saattaa hyvinkin mennä pitkä aika, että yhteiskunta on valmis näin suurille muutoksille. Ennemminkin muutokset tulevat aluksi olemaan alueellisia, suljetun alueen kehitysaskeleita.

On jokseenkin 100% varmaa, että tulevaisuuden autoissa myös auton ulkoinen olemus tulee olemaan aivan erilainen kuin nykyään, ja auton sisällä olevat istuimet eivät enää ole samanlaiset kuin nykyään. Ne vähintäänkin ovat käännettävissä aivan kuten ylläolevassa kuvassa.

Autoilun tulevaisuudessa puhutaan jo termein ”place to reside” kun tällä hetkellä käytössä on vielä termi ”place to ride” puhuttaessa auton sisällä matkustamisesta. Vaikka mitä erikoisempia suunnitelmia tulevaisuuden autoista on nähtävillä, on niissä yhä yllättävän monessa mukana ratti ja selkeä paikka kuskille – aivan kuin kaikki suunnittelijatkaan eivät täysin uskoisi kuskittomaan tulevaisuuteen.

Ja siinä vaiheessa, kun autosta otetaan pois ratti ja matkan varrella olevat nähtävyydet eivät kiinnosta, voi autosta tulla kuten tämä Mercedes-Benz idea:


Mercedes Benz autonomous concept auto vuoden 2015 maailmannäyttelyssä

Ensimmäinen suljettu alue: Dubai 2023

Dubaissa on itseasiassa jo pitkälle asti vietyjä suunnitelmia siitä, että kaupungin alueella olisi jossain vaiheessa ainoastaan itsestään ajavia autoja, ja näistä on heitetty ilmoille jopa vuosiluku 2023! Näistä autoista on jo olemassa toimiva protyyppi, jonka on valmistanut W Motors nimenomaan Dubaissa yhteistyössä kiinalaisen Iconiq Motorsin kanssa. Näissä autoissa mennään autonomian tasolle 4, eli näissä on vielä ratti ja kuski voi ottaa auton haltuun koska tahansa. Taso 5 eli 100 % autonominen auto on myös W Motorstin testiputkessa ja senkin lasketaan olevan Dubain kaduilla tuohon vuoteen 2023 mennessä. Onko Dubai sitten se ensimmäinen ”suljettu” alue, jossa on vain itsestään ajavia autoja, se nähdään viimeistään vuonna 2024.