Nykyaikainen ajattelu liikenteessä on, että vähemmällä on päästävä pidemmälle. Poissa ovat siis vähitellen amerikkalaiset isot V8 moottorit isoinen bensankulutuksineen. Taustalla tähän ajatteluun on sekä luontoystävällisyys, että se tosiasia, että polttoainetta ei maailmassa ole äärettömästi vaan se vähitellen kuluu loppuun. Mutta ennen loppumista on vielä satoja vuosia, ja sitä ennen autotehtaat ovat vähitellen luopumassa polttomoottoritekniikasta ja siirtymässä uudempiin moottorimalleihin, jotka hyödyntävät entistä enemmän uusia energialähteitä liikkumisessa. Tällä hetkellä trendinä ovat hybridiautot ja vähitellen myös sähköautot. Ottamatta sen suurempaa kantaa puoleen, jos toiseen tosiasia on, että polttomoottoriautot ovat siirtymässä historiaan.
Pienellä kulutuksella sama matka
Hybridiautot todellakin kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin tavalliset polttomoottoriautot. Keskimäärin hybridiautot käyttävät noin kolmanneksen matkasta sähkömoottoria ja riippuen auton käytöstä, onko se kaupunki- vai moottoritieajoa, voi säästö polttoaineessa olla suurempikin. Puhutaan kuitenkin jo useammasta litrasta jokaista sataa kilometriä kohden. Onko sitten siirtyminen hybridiautojen tekniikkaan luontoystävällisempää kokonaishiilidioksidipäästöjen kannalta, onkin sitten monimutkaisempi juttu, mutta kuskille hybridillä ajaminen on säästeliästä liikkumista. Se on vähän sama kuin lähtemällä pienellä talletuksella nettikasinolle. 1 euron talletus casino on markkinoiden edullisin tapa pelata vapaa-ajalla nettikasinolla, kun mukaan pelaamaan pääsee joo yhdellä eurolla. Eivät kaikki netin kasinoystävät kuluta satoja euroja peleihin, aivan kuten ei jokainen liikenteessä suhaava kuskikaan aja kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa. Onhan se niin, että jos muutamalla sentillä voi voittaa isoja summia nettikasinolla niin samalla ajatusmallilla ajamalla hybridi- tai sähköautolla säästää jokaisella kilometrillä vähintään senttejä polttoainekuluissa.
Suomalaisten liikennetavat
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa henkilöautoilla ajettujen kilometrien määrä on kasvanut hieman vuosittain, mutta keskimääräinen ajokilometrien määrä on pienentynyt. Vuonna 2018 Suomessa ajettiin lähes 41 miljardia kilometriä, joka oli noin 0,3% enemmän kuin 2017. Se tarkoittaa, että keskimäärin henkilöautolla ajettiin Suomessa alle 13 800 kilometriä, kun esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa vastaava keskiarvo on noin 12 000 kilometriä. Saksalaiset ajavat likipitäen samoja kilometrejä kuin suomalaiset, mutta USA:ssa keskiarvo on 19 000 kilometriä.
Jos tätä tilastoa katsoo tarkemmin, niin dieselautojen omistajat ajoivat keskimäärin reilut 20 000 kilometriä ja bensiinikäyttöiset autot reilut 11 000 kilometriä. Vuonna 2016 Suomessa tutkittiin muutenkin suomalaisten liikennekäyttäytymistä ja silloin jopa 44% kyselyyn vastanneista kertoi käyttävänsä joskus kimppakyytejä varsinkin harrastuksiin liittyvillä matkoilla. Vuonna 2016 suomalaiset käyttivät matkustamiseen keskimäärin tunnin ja 13 minuuttia ja liikkuivat tavalla tai toisella keskimäärin 41 kilometriä vuorokaudessa.
Millä automerkillä ajetaan eniten
Trafin tilastoista voidaan lukea eri automerkkien käytöstä myös se, että millä autoilla ajetaan paljon ja millä vähän. Keskimääräisesti voidaan sanoa, että Skodan ostajat ajavat enemmän kuin Fiatin ostajat. Vuonna 2017 eniten ajettiin Dacialla, keskimäärin yli 27 000 kilometriä ennen Skodaa, Kiaa, Audia, Seatia ja Mercedes-Benzejä. Suomalaisten henkilöautojen keski-ikä on yhä liian korkea ja on yli 10 vuotta mutta esimerkiksi rekisterissä olevien Ladojen keski-ikä on jo 21 vuotta!
Säästöliekillä liikkumiseen eli polttomoottorista sähkömoottorilliseen autoon siirtyminen on saanut viimeisten kahden vuoden aikana selkeän vauhdin alleen. Jos vuonna 2017 hybridejä oli liikenteessä vajaat 6000 autoa, oli niitä vuodenvaihteessa jo lähes 25 000 ja täyssähköautojakin jo lähes 5 000 autoa. Hybridi ja sähköautojen määrät ovat lähes kaksinkertaistuneet vuosi vuodelta sitten vuoden 2012.
Uusia autoja rekisteröitiin taas vähemmän
Vuonna 2019 ensirekisteröitiin 5% vähemmän henkilöautoja kuin 2018. Traficomin tilastojen mukaan puolet rekisteröinneistä tehtiin Uudellamaalla ja kaiken kaikkiaan 2019 rekisteröitiin 114 199 uutta autoa. Suosituimmat merkit viime vuonna olivat Skoda Octavia, Toyota Corolla sekä Nissan Qashqai.