Oletko koskaan miettinyt, kuinka autoharrastus voikaan muuttua, kun nyt mennään 2020-luvulle? Jos samalla puhutaan autojen aiheuttamasta rasitteesta luonnolle ja ihmisen tarpeesta entistä enemmän ottaa maailmaa huomioon, voi autojen yksityiskäyttö vähentyä huomattavasti tulevien vuosien tai vuosikymmenten aikana. Luonnollisesti tällainen kehitys vaatisi, että yhteiskunta pystyisi tuottamaan nykyistä paremmat julkisen liikenteen palvelut tai jollakin tavalla ohjaisi liikennevälineiden omistuspohjaa entistä enemmän yhteisomistukseen.

Autot ja fanittaminen

Autoja ja autoilua voi jo nykyään fanittaa eri tavoin virtuaalisesti ja digitaalisesti esimerkiksi pelaamalla erilaisia digipelejä joko tietokoneella tai mobiililaitteilla. Esimerkiksi https://kolikkopelit.best/ sivustolla on paljon erilaisia pelipaikkoja esillä, joilta löytyy myös paljon erilaisia autoaiheisia pelejä. Meille vanhemmille autoilijoille ja pelaajille löytyy mm. yksi peli, joka vie pelaajan poliisien, ryöstäjien ja Ferrarien maailmaan  – aivan kuten aikoinaan Miami Vicessa.

Jos noissa automaattipeleissä on kaikkiaan reilusti yli 10 000 eri peliä, niin kyllä niistä peleistä löytyy useampia autoihin ja ralliin ja kilvanajamiseen liittyviä pelejä, joissa voi kokeilla oman onnensa riittävyyttä.

Autopelit ja ammatti

Autoharrastus 2020-luvulla

Jos vielä muutama vuosi sitten olisi heitetty ajatus ilmaan, että joku voisi pelata WRC tai F1-peliä konsolilla tai tietokoneella ja ansaita sillä elantonsa, olisi sitä pidetty aika mahdottomana ajatuksena. Yhä nykyäänkin itseasiassa se on mahdollista ammattilaistasolla vain muutamalle ja valitulle, mutta Rallicross sarjaa ja e-Formula-sarjaa ajetaan jo täysin ammattilaispiireissä. Näissä ammattitason kilpailuissa vain jo itse pelikone näyttää ja tuntuu auton ohjaamolta, eli aivan jokaisella ei sellaista kotonaan ole. Jopa monet rallin ammattilaiset ja F1-sarjan kuskit ovat hankkineet koteihinsa tällaiset ralli/f1-simulaattorit, joilla he voivat harjoitella kotona ollessaan. Varsinkin uudet radat tulevat näin helpommin tutuiksi.

Nykyään on vielä niin että oikeat F1-kuskit ansaitsevat miljoonia kaudessa ja tietokonepelejä ajavat vähemmän, mutta vähitellen voi tulla se aika, että e-Formula kuskit ansaitsevat myös huimia summia. Jo nyt mm. Williamsin kisakuski englantilainen George Russell on osoittanut olevansa kova luu myös tietokonepelaamisen saralla. Hän on kyllä osoittanut eittämättä melkoisia kykyjä myös oikealla F1-autolla, ja hänelle voikin toivoa vain parasta onnea, että pääsisi vielä joskus oikeasti voittavaan autoonkin.  Russell syntyi helmikuussa 1998 ja on nyt kanadalaisen Nicholas Latifin kanssa Williamsin tämän kauden kisakuski.

Muuten, F1-talli Williams myytii tänä syksynä Williamsin perheeltä amerikkalaiselle sijoitusyhtiö Dorilton Capitalille hieman reilulla 150 miljoonalla eurolla. Frank Williams loi tallin alun perustaessaan Williams Racing Carsin 1966 ja vietyään sen formula ykkösiin 1969. Frank Williamsin yli 50 vuoden aikana lajiin tuoma oma värinsä on nyt mennyttä eikä uutta ole tulossa, ilman että lajin kulurakenteelle tehtäisiin jotain todella radikaalia.

Autot ja 2000-luku

Siinä missä maat ovat vähitellen siirtymässä polttoainemoottoreista erilaisiin sähkömoottoreihin tai muihin ympäristöystävällisempiin moottorivaihtoehtoihin, myös autojen ympärillä tapahtuva harrastaminen muuttaa muotoaan. Jos vielä 90-luvulla ja sitä ennen lähes kaikki auton omistajat pystyivät itse muokkaamaan autoaan ja halutessaan korjaamaan sitä itse, niin nykyaikaiset autot ovat jo niin teknisiä, että niiden muokkaamiseen ja varsinkin korjaamiseen eivät enää kotiopit riitä. Mieti vaikka itseäsi, jos olet hybridin tai sähköauton omistaja, mitä voit itse tehdä autolle muuta kuin pestä sen tai ladata/tankata sen?

Autoiluun on välttämättä tulossa suuria muutoksia ainakin Euroopassa kaikkien maiden tehdessä kaikkensa yltääkseen sovittuihin päästörajoituksiin sekä tehtyihin sopimuksiin, joiden perusteella polttomoottoriautot tulevat katoamaan Euroopan liikenteestä seuraavien parin vuosikymmenen aikana. Millainen on oma ajatuksesi tulevaisuuden autoiluun liittyen, odotatko jo innolla itsestään ajavia autoja ja liikennettä, missä yksikään liikenneväline ei ole enää ihmiskuskin hallinnassa.